Donderdag 9 oktober | 13:15 – 20:00 uur
Radboud Universiteit Nijmegen
De veertiende Docentendag Frans, georganiseerd door de afdeling Romaanse Talen & Culturen van de Radboud Universiteit, in samenwerking met het Radboud Pre-University College of Society, staat dit jaar in het teken van de hedendaagse Franstalige literatuur.
Deze dag zal met name stilgestaan worden bij de manier waarop een aantal van de nieuwe eindtermen voor havo en vwo in het literatuuronderwijs een plek kan krijgen. Hoe verweef ik aspecten van (wereld)burgerschap in mijn lessen literatuur? Hoe kan ik talige bronnen inzetten om actuele thema’s als identiteit, migratie en sociale rechtvaardigheid te bespreken? Hoe kan ik mijn leerlingen kennis laten opdoen over de Franstalige wereld en hun cultuurbewustzijn versterken? Natuurlijk is er ook ruimte om weer even plaats te nemen in de collegebanken en geïnspireerd te raken door de prachtige werken van een aantal moderne Franstalige auteurs van nu.
Programma
13h15 | Accueil
13h40 | Ouverture par PUC & Marc Smeets (MTC – Franse taal & cultuur)
13h45 | Maaike Koffeman (RU) – Literatuur in het vernieuwde curriculum Frans: van eindtermen naar lesmateriaal
14h30 | Marc Smeets (RU) – Miguel Bonnefoy : L’Inventeur et l’invention (d’une biographie)
15h15 | Pause café
15h45 | Eline Kuenen (RU & Lyceum Elst) – Voix d’un mariage polygame : comprendre l’autre par le genre épistolaire
16h30 | Astrid Eelkema (HvA) – Identités et appartenances: intercultureel bewustzijn in de literatuurlessen
17h15 | Dégustation de vins (Arno de Laak, Wijn & Delicatessen)
18h | Dîner
19h | Conférence de clôture: Marjolijn Voogel (schrijfster Met andere woorden, 2025) – Wat kunnen wij van het Frans leren
Aanmelden
Aanmelden voor de Docentendag kan via deze link.