De Marcel Proust Vereniging organiseert op zaterdag 25 november een bijeenkomst in de Doelenzaal van de Universiteitsbibliotheek (Singel 425 Amsterdam). Op het programma staat de verfilming van het ballet Les intermittences du coeur van Roland Petit. Daarna is er een feestelijke presentatie van nummer 11 van het Bulletin, het verenigingsblad dat elke twee jaar verschijnt.
Het programma van de middag ziet er als volgt uit:
14.00 – 14.30 Welkom
14.30 – 15.30 Film (met toelichting)
15.30 – 16.00 Pauze
16.00 – 16.30 Presentatie Bulletin Marcel Proust Vereniging
De toegang is vrij voor alle belangstellenden.
De film
Roland Petit (Villemomble, 13 januari 1924 – Genève, 10 juli 2011) was een Frans choreograaf en balletdanser. Petit kreeg zijn balletopleiding bij de Parijse Opéra National en werd bekend door zijn creatieve choreografieën. Hij maakte meer dan 150 balletten.
Het ballet Les intermittences du coeur beleefde zijn première in 1974. Petit koos als naam voor zijn choreografie de titel die Proust aanvankelijk aan de Recherche wilde geven en die hij later gebruikte voor de scene in Sodom en Gomorra waarin de jonge held, als hij voor de tweede keer in Balbec komt, overrompeld wordt door verdriet bij de herinnering aan zijn grootmoeder. Zij hield hem tijdens zijn eerste verblijf in het Grand-Hôtel gezelschap, maar is in de tussentijd overleden. Hij realiseert zich ook dat hij lang niet aan haar gedacht heeft en voelt zich schuldig over dit ‘tussentijdse zwijgen van het hart’. De muziek waarop Petit zijn choreografie schreef, weerspiegelt de voorkeuren van Proust − Beethoven, Debussy, Fauré, Franck, Hahn, Saint-Saëns en Wagner.
Presentatie Bulletin van de Marcel Proust Vereniging
De Recherche is een nooit opdrogende bron van vragen. Wie was toch die Oost-Europese koning Theodosius die een staatsbezoek aan Parijs bracht, en wie stond er model voor de zich uitsluitend in kanselarijtaal uitdrukkende diplomaat Norpois? Waarom toont Proust zich in zijn roman zo gebrand op de medische stand? Hoe Joods was Proust nu eigenlijk en waarom onderhield hij als ‘vurig dreyfusard’ betrekkingen met fel antisemitische auteurs als Barrès, Maurras en Léon Daudet? Waarom spreekt hij in de Recherche soms Hebreeuws? Waarom is het zo moeilijk zijn werk adequaat te vertalen? En was de auto waardoor de verteller op de binnenplaats van de Guermantes bijna omver werd gereden, nog electrisch of had hij al een benzinemotor?
Op deze en andere vragen hebben de auteurs van dit elfde nummer van het Bulletin antwoord proberen te geven. Hoe? Tijdens de presentatie zal alvast een tipje van de sluier worden opgelicht.