
Bij uitgeverij Brill verscheen onlangs de monografie van dr. Céline Zaepffel (Universiteit Leiden), getiteld Apprendre encore les Fables de La Fontaine. Itinéraire de la fable ésopique illustrée dans la pédagogie française (1500–2020). In dit werk bespreekt ze hoe de fabels van La Fontaine door de eeuwen heen zijn gebruikt in het Franse onderwijs. In veel Franse scholen is het opzeggen van een fabel (“Maître corbeau, sur un arbre perché…”) nog altijd een vast onderdeel van het curriculum. Zaepffel laat zien dat in de periode tussen 1500 en 2020 fabels (inclusief die van La Fontaine) op heel diverse en soms verrassende manieren zijn ingezet voor didactische doeleinden. Daarbij spelen afbeeldingen vaak een centrale rol. Zaepffel bestudeerde voor haar onderzoek meer dan 250 geïllustreerde fabelpublicaties. Het gaat om albums, schoolboeken, kranten, muziekpartituren, populaire prenten en zelfs educatieve bordspellen. Aan de hand van dit rijke bronmateriaal bevraagt ze de rol van de fabel in de vorming van Franse burgers, de institutionalisering ervan, en de grote variatie aan verschijningsvormen van dit kerngenre van de Franse literaire canon.
Apprendre encore les Fables de La Fontaine. Itinéraire de la fable ésopique illustrée dans la pédagogie française (1500–2020) is te bestellen via de website van uitgeverij Brill.