In februari verscheen het Handboek doeltaaldidactiek van Sebastiaan Dönszelmann, docentenopleider Frans aan de VU. Ter gelegenheid van de lancering van dit handboek is er op 5 april een mini-conferentie in Amsterdam.
Het klinkt zo vanzelfsprekend: de doeltaal gebruiken om leerlingen een vreemde taal effectiever te laten leren. Alleen: werkt het wel zo? Wordt er wel automatisch meer geleerd wanneer de docent de doeltaal inzet? Ja en nee. Het gaat namelijk niet om de kwantiteit van het doeltaalgebruik, maar om de kwaliteit: wanneer de docent de doeltaal bewust en didactisch verantwoord aanwendt, ontstaat er veel leerpotentieel. Handboek doeltaaldidactiek biedt docenten een naslagwerk dat de kern van de tweede-taalverwervingstheorie uiteenzet, aanvult met nieuwe inzichten, en dat geheel koppelt aan het gebruik van de doeltaal als didactisch instrument: doeltaal-leertaal.
Tijdens de mini-conferentie word je ondergedompeld in twee interactieve lezingen, film- en voorbeeldmateriaal, en natuurlijk ook even geconfronteerd met je eigen doeltaaldidactische vaardigheid…
De interactieve lezingen worden gehouden door Marrit van der Guchte (vakdidactisch onderzoeker en lerarenopleider Duits aan de UvA) en door Sebastiaan Dönszelmann (vakdidacticus aan de VU en schrijver van Handboek doeltaaldidactiek). De lezingen zijn getiteld: (1) Communicatief met elke methode: kleine twist, groot effect; (2) De weg van didactiek naar klaslokaal: bochtig en prachtig.
Een leuke weggeefactie van het Handboek doeltaaldidactiek mag natuurlijk niet ontbreken tijdens deze middag, en voor de geïnteresseerden die het boek willen aanschaffen hebben we een scherpe congresaanbieding.
Aanmelden kan via deze link.