Marjolijn Voogel, Bon ton of boring?

De ontwikkeling van het Frans in onderwijs en uitgeverij in Nederland

Steeds minder leerlingen kiezen Frans in hun eindexamenpakket. Op sommige scholen is Frans zelfs uit het curriculum geschrapt. Andere vakken zouden nuttiger zijn, en veelal gaat men ervan uit dat het Engels tegenwoordig volstaat.

Naast het feit dat minder Nederlanders Frans lezen, daalde de afgelopen decennia ook het aantal boekvertalingen uit het Frans. Velen betreuren deze vermeende teloorgang van het Frans. Dat hangt samen met de geschiedenis van het Frans in Nederland. Lange tijd waren de Nederlandse ogen gericht op de ontwikkelingen in Frankrijk en koesterde men de Franse taal en cultuur.

Dit boek is het verslag van een historisch sociologisch onderzoek. Het vertelt hoe het Frans zich vanaf de Middeleeuwen wist te versterken in de Nederlandse samenleving, en waarom die taal vanaf de achttiende eeuw meer en meer onder vuur kwam te liggen. Maar ook verklaart het waarom het Frans zijn prestigieuze positie lang wist te behouden.

Meer informatie op de website van uitgeverij AUP.