Céline Zaepffel promoveert op 16 december 2021 aan de Universiteit Leiden op een onderzoek naar de rol van fabels in het Franse onderwijs. Het blijkt dat nostalgie de traditie van het uit het hoofd leren van fabels in leven houdt.
Fabels worden al eeuwenlang aan Franse leerlingen onderwezen, maar er is nog weinig corpusonderzoek gedaan on dit terrein. Céline Zaepffel selecteerde ruim 250 bronnen uit de periode 1500-2020 en analyseerde de relatie tussen de tekst, de afbeeldingen en het educatieve doel van de uitgave. In haar onderzoek betrok ze onder meer prentenboeken, bordspellen, bladmuziek, posters, lesmateriaal en zelfs software, die allemaal tot doel hebben een educatief gebruik van de fabels te bevorderen.
Haar proefschrift laat zien hoe fabelboeken een belangrijke positie veroverden in het basisonderwijs, vooral dankzij hun illustraties: ze dragen bij aan de overdracht van het genre en andere soorten kennis (lezen, geheugentraining, maar ook geschiedenis, aardrijkskunde of kunstonderwijs). Doordat de beelden een speelse aangaan met zowel de tekst als met de geschiedenis van het genre, kunnen steeds nieuwe generaties Fransen het genre ontdekken.
Dit onderzoek concludeert dat fabels worden gebruikt als een sociale link tussen verschillende generaties Fransen. Ze worden meestal onderwezen omdat ze deel uitmaken van een lange traditie, ook al creëert dit fenomeen een oneindige lus: kinderen moeten fabels leren omdat hun grootouders er al een paar hebben geleerd, wat betekent dat de toekomstige generaties ze ook zullen moeten leren…
De promotie vindt plaats om 13:45 uur en zal ook via online streaming te volgen zijn. Na afloop van de plechtigheid wordt het proefschrift online beschikbaar gesteld via het Leids Repositorium.
Meer weten over het onderzoek van Céline Zaepffel? Bekijk de (Engelstalige) video die zij vorig jaar opnam in de serie LUCAS Explains: