Op de site van het Institut français NL kan men meerdere pedagogische dossiers vinden. Deze dossiers zijn bedoeld voor docenten Frans om hen te helpen bij het opzetten van lessen en projecten. Er zijn vier dossiers (en een interview) over verschillende onderwerpen: bugerschapsvorming, biodiversiteitsonderwijs, onderwijs in Europa en onderwijs in media en informatie.
Afhankelijk van het thema, kunnen de dossiers onder andere video’s van deskundigen, pedagogische of didactische hulpmiddelen, voorbeelden van educatieve projecten, bibliografieën en spelletjes bevatten.
Het dossier over media en informatie sluit goed aan op het congres van Platform Frans afgelopen oktober over Persvrijheid in Frankrijk en Nederland en is tot stand gekomen dankzij de bijdragen van Laure Delmoly (internationaal projectleider bij CLEMI), Laurent Bigot (journalist en directeur van EPJT) en het Laboratoire d’innovation et de ressources en éducation van France Éducation international.
Laure Delmoly en Laurent Bigot hebben beiden een video opgenomen voor het dossier. De video van Laure Delmoly gaat over CLEMI, over media- en informatievaardigheden (MIE) en waarom deze vaardigheden nodig zijn om nepnieuws te identificeren en je hier tegen te beschermen. Laurent Bigot vertelt over het onderscheid tussen betrouwbare/ware informatie en nepinformatie, de manier waarop journalisten worden getraind om hier onderscheid tussen te maken en de manier waarop journalisten, de bevolking en leraren geholpen kunnen worden om zich te wapenen tegen nepnieuws.
Om de video’s van Delmoly en Bigot te bekijken en om de andere pedagogische dossiers te raadplegen, gaat u naar de site van het Institut français NL.