Agenda Vroeg Frans

Platform Vroeg Frans richt zich op mensen die Franse les geven aan kinderen in de basisschoolleeftijd. Via de nieuwsbrief en de Café Croissant bijeenkomsten kunt u aansprekende lesideeën opdoen. Ook het Institut français NL is actief op het terrein van le français précoce. Hieronder zetten we de komende bijeenkomsten voor u op een rij.

Bijeenkomsten Platform Vroeg Frans

Zou je het leuk vinden om te starten met het geven van Vroeg Frans (le français précoce) op de basisschool of BSO? Of geef je al les maar wil je graag ervaringen uitwisselen met collega’s? Tijdens de Café Croissant Junior bijeenkomst op 13 mei in Utrecht wordt gesproken over allerlei vragen die daarbij naar voren kunnen komen zoals selectie van de school, vergoedingen, geschikt lesmateriaal en voorbereiding. Je krijgt praktische tips maar uitwisseling staat voorop. Daarnaast zal een ‘special guest’ aansluiten: Amy Klipp, auteur van het pas verschenen boek Vreemde talen in het basisonderwijs. Je kunt je inschrijven via deze link of door een mail te sturen aan platformvroegfrans@gmail.com.

Agenda:
Zaterdag 13 mei 2023: Café Croissant Junior LIVE in Utrecht. Thema: Starten met Franse les op een basisschool of BSO
Zaterdag 17 juni 2023: ONLINE CLub de lecture – Thema: Franse leesboekjes voor kinderen van 4 – 12 jaar
Zaterdag 23 september 2023: Café Croissant Junior(locatie en thema volgt)
Zaterdag 18 november 2023: Café Croissant Junior(locatie en thema volgt)

Webinars français précoce

In samenwerking met de Alliance Française de La Haye biedt het Institut français NL een reeks van drie webinars aan voor leraren Frans als vreemde taal in het basisonderwijs. De voorgestelde thema’s zijn jeugdliteratuur, korte (animatie) films, en beeldende kunst. Deelname aan de webinars is gratis. Registratie is vereist via institutfrancais.nl.

Agenda:

5 april: webinaire 1 -Utiliser la littérature jeunesse en classe de FLE précoce
17 mei: webinaire 2 -Utiliser des courts-métrages d’animation en classe de FLE précoce
7 juni: webinaire 3 – Utiliser les arts visuels en classe de FLE précoce