‘Het Frans kwam tot leven in de literatuur van de Prix Goncourt’

Als docent Frans vragen wij ons constant af wat wij kunnen doen om leerlingen te inspireren. Op sociale media zijn er talloze gemotiveerde docenten te vinden die hun opdrachten delen. Docenten staan open voor vernieuwing en er wordt volop nagedacht over hoe wij ons vak aantrekkelijk kunnen houden.

Binnen onze sectie geven vooral ook de buitenschoolse activiteiten ons enorm veel energie. Wij nodigen mensen op uit school, maar gaan ook buiten de school op zoek naar activiteiten die met de Franstalige wereld te maken hebben. Dit kost geen geld. Wel tijd, creativiteit en het opbouwen van een netwerk. Zo konden, dankzij de samenwerking met de opleiding Franse taal en cultuur in Utrecht, onze leerlingen onlangs nog deel uitmaken van de jury voor de Choix Goncourt, gelieerd aan de bekendste literaire prijs in Frankrijk: de Prix Goncourt, die sinds 1903 jaarlijks door de Académie Goncourt in Parijs uitgereikt wordt voor het beste boek van het jaar. De laureaat krijgt slechts € 10 aan prijzengeld, maar is zo goed als zeker van een bestseller. Vanaf dit jaar organiseert het Frans Instituut in Nederland de Choix Goncourt des Pays-Bas.

Van begin november tot half december hebben vier eindexamenleerlingen van het Stedelijk Gymnasium samen met een groep universitaire studenten de vier romans uit de derde selectie van de Goncourt-prijs gelezen. Gedurende een aantal weken bezochten zij de Utrechtse binnenstad om aan colleges en een boekenclub deel te nemen, onder de bezielende leiding van Rozanne Versendaal, docent Franse Taal en Cultuur aan de Universiteit Utrecht. De leerlingen en studenten hebben de boeken beoordeeld en samen hun favoriet gekozen. 

De leerlingen van het Stedelijk Gymnasium bespreken hun favoriete boek op de universiteit

De deelnemers aan het woord: 

“Ik vond het meedoen aan de Choix Goncourt erg leerzaam en leuk! Elke week bespraken we een ander boek. Wij gaven een presentatie over het boek ‘Milwaukee Blues’, een erg moeilijk boek om te lezen, maar de boodschap vonden wij prachtig! De laatste week gingen we met z’n allen debatteren over welk boek de Prix Goncourt gewonnen had volgens ons. Na een lange bespreking, waarbij we vooral een discussie hadden tussen de boeken ‘Milwaukee Blues’ en ‘La plus secrète mémoire des hommes’, besloten we dat Milwaukee Blues bij de Universiteit Utrecht de prijs kreeg. Het was een geweldige ervaring!” – Nouschka Bosman

“Ik vond het een heel inspirerende en leerzame uitdaging om mee te doen aan de Prix Goncourt! Het was heel interessant om op een hele andere manier dan op school bezig te zijn met literatuur, en het was erg nuttig in combinatie met de normale Franse lessen. Gedurende 4 weken hebben we in de leesclub iedere week een boek besproken. Wij als scholieren hebben zelfs de kans gekregen om een boek daarvan te presenteren! Ik vond het super om mee te doen!” – Diana van Fassen

“Het vak Frans en de Franse taal kwam voor mij tot leven in de literatuur van de Prix Goncourt. Hierdoor groeide mijn interesse in het vak Frans door de Choix Goncourt. Het verdiepen in vier boeken leert je de taal beter kennen, maar vooral leer je een mening over literatuur te creëren. Wat vind ik mooi? Wat maakt het ene boek beter dan de ander? Wat zijn de kenmerken van het boek? Het gevoel invloed te hebben als ‘jury’ en de volledige onderdompeling in enkele boeken, zorgt voor een prachtige leeservaring.” – Nils Nesingh

“Het was een ontzettend leerzame ervaring om gelijk in het diepe gegooid te worden en vervolgens verbaasd te zijn over hoe redelijk het eigenlijk ging. Ik hou heel erg van literatuur, deze unieke kans greep ik dus maar al te graag! Door alleen Frans te spreken en te schrijven leer je zelfs bijna om in het Frans te denken. Al met al: een geweldige mogelijkheid om je Frans en literatuuranalyse naar een nieuw niveau te tillen terwijl je ook nog in contact bent met allerlei inspirerende mensen.” – Vitto van Leeuwen 

De woorden van onze leerlingen spreken voor zich. De activiteiten buiten de deuren van onze middelbare school bieden volgens ons een belangrijk middel om het vak Frans interessanter te maken.

Sonia van den Broek
Utrechts Stedelijk Gymnasium